Magdalena Ochwat: (Współ)myślenie w humanistyce. Literackie ekokształcenie w epoce antropocenu „Polonistyka. Innowacje” Numer 12/ 2020, 31-51.
https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/article/view/26228

Magdalena Ochwat: Edukacja polonistyczna wobec kryzysu klimatycznego-rozpoznania i rekomendacje dydaktyczne Annales UMCS sekcja N Educatio Nova 5/ 2020, 185-204.
https://journals.umcs.pl/en/article/view/10502

Magdalena Ochwat: Katastrofa klimatyczna non-fiction. „Kultura Współczesna” 2020, nr 2, s. 204-218
https://www.nck.pl/wydawnictwo/kultura-wspolczesna/archiwum/katastrofy-kataklizmy-kleski

Małgorzata Wójcik-Dudek: Horror i troska. Narracje antropocenu dla dzieci na przykładzie Miasta Złotej Daniela Chmielewskiego i Magdy Rucińskiej. „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, 2002, nr 2(1), 105-124.
https://www.journals.polon.uw.edu.pl/index.php/dlk/article/view/528

Bernadeta Niesporek-Szamburska Humanistyka ekologiczna w edukacji polonistycznej, czyli o zielonym czytaniu legend o jeziorze Gopło. „Annales UMCS sekcja N Educatio Nova 6/ 2021, s. 79-92.
https://journals.umcs.pl/en/article/view/11329

Anna Guzy, Magdalena Ochwat: Poloniści wobec zmian klimatu raport z badań ankietowych
https://www.hec.platforma.us.edu.pl/wp-content/uploads/2021/10/Raport-polonisc-dla-klimat-2021.pdf

Justyna Hanna Budzik:  METAFOtogRAfia. Refleksje o powiązaniach myśli i zdjęć, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Sectio N: Educatio Nova” 2021, nr 6, s. 125-141
https://journals.umcs.pl/en/article/view/11263/pdf

Justyna Hanna: Budzik: „Śmietnisko” – omówienie filmu
https:://edukacjafilmowa.pl/smietnisko-2010/

Justyna Hanna Budzik: „(Eko)plakat wobec zmian krajobrazu w antropocenie”, „Zeszyty Artystyczne” 2021 nr 1 (39), s. 132-145,
online: http://za.uap.edu.pl/wp-content/uploads/2021/12/ZA_39_132-145.pdf, ISSN: 1232-6682

Anna Równy, Justyna Hanna Budzik, Joanna Gadomska: Scenariusze lekcji
online: Link do pobrania

Wioletta Hajduk-Gawron: Treści proekologiczne w glottodydaktyce polonistycznej na podstawie podręczników i badań ankietowych w perspektywie metodyki zadaniowej.
online: Link do pobrania

Anna Guzy, Magdalena Ochwat: Uczniowie wobec klimatu.
online: Link do pobrania

Maciej Fic: Ziemia bez nas da sobie radę. Ale my bez niej nie przetrwamy” Polscy muzycy rockowi jako obrońcy klimatu 

Barbara Baarova, Adam Hibszer: Climate change education in Czech and Polish geography textbooks

Małgorzata Wójcik-Dudek: Nici, pedologia, podologia Justyny Bednarek opowieści o współdreptaniu

Małgorzata Wójcik-Dudek: Dziewczyńska postpamięć natury. „Ostatnie drzewo na Ziemi” Małgorzaty Kur

Anna Guzy, Magdalena Ochwat, O klimacie w szkole i rodzinie – raport z badań. W: „Kwartalnik Regionalnego Ośrodka Doskonalenia nauczycieli WOM”w Katowicach” 2022, nr 3, s. 21-24. 

Małgorzata Wójcik-Dudek, Czy można zmienić świadomość ekologiczną młodych ludzi? (wypowiedź). W: „Kwartalnik Regionalnego Ośrodka Doskonalenia nauczycieli WOM”w Katowicach” 2022, nr 3, s. 27.

Małgorzata Wójcik-Dudek: Jak być ze świata? Zwrot geologiczny i polonistyka/humanistyka terenowa w szkole  https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/15026/11995

Maria Wacławek: Człowiek naturze zgotował ten los – rzecz o wybranej reklamie społecznej na lekcji języka polskiego jako obcego, „Postscriptum Polonistyczne” 1/2023, 1–19, https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/15069/11720

Obertová Zuzana: Działania samorządu miejskiego jako narzędzie budowania świadomości ekologicznej wśród mieszkańców – na przykładzie Bratysławy, „Postscriptum Polonistyczne” 1/2023, 1–15, https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/15138/11998

Niesporek-Szamburska B., i Przybyla O.: Edukacja ekologiczna/klimatyczna w podstawie programowej i w seriach podręczników szkolnych do nauczania języka polskiego (jako ojczystego). „Postscriptum Polonistyczne” 2021, s. 1–30; https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/12311

Niesporek-Szamburska B.: Opis projektu badawczego pt. „Edukacja humanistyczna V4 dla klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje”. W: Lesná pedagogika v škole a mimo nej : skúsenosti v krajinách V4. Red. S. Borisová, D. Kollárová, A. Nagyová, Univerzita Konštantína Filozofa 2022, s. 6–12.

Niesporek-Szamburska B.: (Szkolne) kształcenie języka a świadomość ekologiczna. W: Jednostki języka w systemie i w tekście. 4. Red.: A. Charciarek, A. Zych, E.P. Kapela, 2022, s. 315–328; link do monografii: https://wydawnictwo.us.edu.pl/sites/wydawnictwo.us.edu.pl/files/00_wus_2022_jednostki_jezyka_w_systemie_i_w_tekscie_4_ebook.pdf

Magdalena Ochwat, Anna Guzy, Studenci wobec zmian klimatu! Poznaj wyniki raportu! https://www.prosilesia.pl/resources/upload/PDF/Raport/Studenci%20wobec%20zmian%20klimatu.pdf?_t=1684785495

Maria Wacławek: Co humaniści mogą zrobić dla klimatu? Sprawozdanie z konferencji pt. Edukacja klimatyczna – kształcenie uniwersyteckie i szkolne, „Postscriptum Polonistyczne” 2021, nr 2 (28), s. 1–10, https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/12379/9995